آموزشگاه زخمه

آموزشگاه موسیقی زخمه

آموزشگاه زخمه

آموزشگاه موسیقی زخمه

موسس این آموزشگاه که سابقه ی طولانی در مدیریت مواسسات آموزش موسیقی دارد بعد از چندین بار تجربه ی مدیریت آموزشگاه ، امروز توانسته است تمامی تجربه ی خود و همکاران خود را در این آموزشگاه جمع کند.تجربه ی مدیریت این آموزشگاه به سال های قبل از 70 به آموزشگاه داروک بر میگردد همچنین اساتید این آموزگاه با پشت سر گذاشتن ده ها کنسرت و ظبط امروز به اساتیدی پخته و کارآمد تبدیل شده اند

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ساز های کوبه یی و یا بهتر بگیم ریتمیک از جمله اولین ساز ها ساز ها است که توسط انسان ساخته شده است...چرا...؟به دلیل وجود ریتم و توازن نسبی در همه ی امور و موجودات زنده.بالطبع آموزش ساز های ریتمیک مثل تنبک در ابتدا به این شکل نبوده و ریتم اینقدر کامل نبوده است.و شکل ساز تنبک هم در ابتدا اینقدر صنعتی نبوده و به صورتی دستی از تکه های چوب و یا سفال ساخته میشده.

شروع ساز و آموزش تنبک

در این مقاله سعی کردیم که به تاریخچه و ساز های کوبه ای به طور ساخص ضرب (تنبک) از زمان قاجاربه بعد رو مورد بررسی قرار بدیم.چرا که بعد از این زمان است که موسیقی و ضرب دارای تاریخ مدون است و هرچه هم از قبل موجوده بیشتر نقاشی از ساز و موسیقی و طرب هست.

فضای موسیقی در قاجار

قبل از هرچیزی باید محیط و فضای اون دوران موسیقی رو براتون شفاف توضیح بدیم.موسیقی از دیدگاه دین اسلام تکفیر شده و نوازدگی ، پرداختن و آموزش آن منع شده بوده و معادل با کفر شمرده میشده...متاسفانه...به طوری که اگر کسی به این حرفه و هنر مشغول می شده بالاجبار باید شهر و دیار خودشو ترک میکرده و به محله ی ارامنه و یهودی نشین میرفته.به همین دیلیل باید ذکر کنیم که موسیقی در اون دوران فقط در دسته عده ی اندکی بوده که یکی از این عده،اقلیت های مذهبی بودند.و ساز ضرب هم در بین ساز ها از همه بیشتر مورد خشم قرار میگرفته که علت اون برای ما هم پوشیده

 

آموزش تنبک

  • آموزشگاه زخمه
  • ۰
  • ۰

خوب قبل از اینکه بریم سراغ آموزش تار و شروع کار کردن یه کتاب آموزشی ،میخوام شما رو با این ساز و اجزاش آشنا کنم.تار از ساز های بسیار قدیمی ایرانی است،بنابر روایتی تار از حدود سال ۲۶۰ هجری در بین ساز های ایرانی و موسیقی ما وجود داشته و بعدها توسط صفی الدین ارموی و در 100 سال گذشته توسط اساتید کارکشته یی مثل روح الله خالقی و درویش خان و دیگر افراد به سمت تکامل رفته است.این ساز توسط بزرگانی همچون علی اکبر خان شهنازی،درویش خان،جلیل شهناز و استاد لطفی و... نواخته میشده و به مرور زمان این ساز تغییرات زیادی داشته تا به امروز رسیده.
آموزش ساز تار هم مثل سازش قدمت زیادی داره و بیشماره قطعه و سبک تار نوازی در ایران و مناطق اطراف وجود داره(آذربایجان و ترکیه). تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است.

ادامه مطلب

  • آموزشگاه زخمه
  • ۰
  • ۰

در موسیقی سنتی به طور عمده وقتی صحبت از ساز کوبه یی میشه دو تا ساز ابتدا به یاد فرد میاد.یکی نتبک و دیگری دف.آموزش و یادگیری این دو ساز کوبه یی تنبک و دف خیلی کار کلیدی چون کسی که داره آموزش ساز کوبه یی میبینه ،به زودی وظیفه ی هماهنگی تمام ساز های ارکستر رو به عهده داره.

حالا که صحبت از آموزش تنبک شد باید یادی کنیم از زنده یاد حسین تهرانی.کسی که نت رو وارد تنبک کرد و مطالب پراکنده ی آموزش تنبک رو جمع آوری تنبک رو از کوچه خیابون به دربار اورد.برای شروع آموزش مسیقی سنتی و ساز های کوبه یی تنبک رو پیشنهاد میدیم و برای یادگیری تنبک هم کتاب نارنجی حسین تهرانی رو.که هم کتاب ساده و پر مطلبیه و هم شیرین و کاربردی.

پس اگه درحال آموزش دو ساز تنبک و دف هستید حتما باید درک خوبی از همنوازی و ملودی پیدا کنید.لازم به ذکر هست که بگم تنبک جزو ساز های مادر است و در هنرستان موسیقی و دانشکده ی موسیقی همه باید به شکل اجباری اونو کار کنن

 

ادامه مطلب

  • آموزشگاه زخمه
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان..حالتون چطوره؟مطلب امروز درباره آموزش موسیقی سنتی و ساز های سنتی هستش.همانطور که در مطلب انواع موسیقی توضیح دادم.موسیقی سنتی  از موسیقی های قدیمی و اصیل هستش.
یه سوال؟منظور از موسیقی سنتی و آموزش موسیقی سنتی چیه؟

ببینید ما چند تا تعریف اساسی داریم که ماهیت هر نوع موسیقی و هدف اون موسیقی رو مشخص میکنه.به طور مثال موسیقی ذات رپ هدف اعتراض و یا شکایت از یه موضوعی رو داره.قاعدتا این نوع موسیقی از ساز ها و ملودی های ملایم استفاده نمیکنه و محل گوش دادن و پخش این نوع موسیقی وسط رقص باله نیست.از ساز های آگوستیک استفاده نمیکنه و بخشی از صدا ها الکترونیکی تولید میشن.

ماهیت این نوع موسیقی چیست؟

موسیقی سنتی دارای ماهیت آرامش،عرفان و معانی انسانی هست.بنابر این استفاده از اشعار عرفا و قدما در اون طبیعی و لازمه.از ساز های آگوستیک استفاده میکنه و چون در زمان قدیم ابزار آلات پیچیده نبوده شکل ساز ها ساده هست و همه چیز سنتیه.این فاکتور ها و فاکتور های مهم دیگه مثل فواصل و پرده گذاری ها هم از نکات مهم و تفکیک کننده موسیقی سنتی از کلاسیک و پاپ هستش که در ادامه توضیح میدم.

ادامه مطلب

  • آموزشگاه زخمه